Tavoitteet

Kaksi viikkoa tätä vuotta

Tätä vuotta on kulunut nyt kaksi viikkoa. Olen onnistunut pitämään aika hyvin kiinni edellisessä postauksessa asettamissani tavoitteissa ja lupauksissa – yksittäisiä lipsahduksia sekä paria ihan kunnolla pieleen mennyttä kohtaa lukuunottamatta.

Aterioiden/kauppalistan suunnittelu on tuottanut suhteellisen paljon päänvaivaa, mutta toistaiseksi siitä on kuitenkin silti selvitty ihan hyvin. Ruokahävikin määrä on vähentynyt todella pieneksi, ja samalla on tullut kokeiltua monia myös ihan täysin uusia ruokalajeja (tein itse jopa falafeleja!). Ruokahävikin ohella kauppalistojen suunnittelun avulla on selätetty heräteostostelun ongelma, sekä paha tapa skipata työpaikkalounas. Olen nyt suunnitellu ruokia aina neljäksi päiväksi eteenpäin, ja kaikki illalliset ovat olleet sellaisia, että niistä on voinut laittaa sivuun myös seuraavan päivän lounaan.

Kunnollinen aamiainen on yllätyksellisesti ollut aika helppo nakki, ja olen tunnollisesti syönyt hyvän aamiaisen vuoden jokaisena päivänä tähän asti. Ero jaksamisessa on todella huomattava, ja aamupäivän napostelukohtaukset ovat jääneet kokonaan pois ihan vain tällä muutoksella. Kun verensokeri ei heittelehdi, ei tule myöskään ylilyöntejä. Jaksan hyvin lounaaseen asti herpaantumatta.

aamiainen

Veden juontia en ole jaksanut aktiivisesti tarkkailla, mutta selkeästi olen kuitenkin juonut enemmän vettä kuin aiemmin. Varovaisesti voisin arvioida, että olen pysynyt yhden litran päivätavoitteessa ihan kivasti. Kauppalistojen suunnittelun myötä jääkaapista jäivät pois myös erilaiset limut ja mehut, joten niiden sijasta olen juonut ihan vain vettä. Inhoan sitä edelleen, mutta olen juonut.

Proteiinin lisääminen jokaiselle aterialle on ollut aamiaisen tavoin helppoa. Oma osansa tässä on ollut jälleen tuolla kauppalistan suunnittelulla – kun järkeviä proteiinin lähteitä on saatavilla, on niitä vaivatonta käyttää.

Kahvin juontia en ole pystynyt vähentämään ihan niin paljon kuin olin ajatellut, ja vihreää teetä olen saanut aikaiseksi keittää vain kerran. Puolikas onnistuminen kuitenkin siitä, että olen tarmokkaan päätöksen voimin lopettanut kahvin juonnin klo 16 jälkeen kokonaan.

3 kertaa viikossa salilla on totetunut aiemman rutiinin mukaisesti myös tämän vuoden ekat kaksi viikkoa. Tämä tuskin tulee tuottamaan ongelmia jatkossakaan, mutta lupailemani monipuolisuus ja järkevä tekeminen ovat vielä hieman ”auki”.

Kirjat. Tämän suhteen olen kehittänyt itselleni pienen paineen, sillä olen ehtinyt näiden kahden kuluneen viikon aikana lukemaan vasta yhden kirjan. Toki se oli lähes 1000-sivuinen tiiliskivi, mutta silti. Yritän olla ottamatta stressiä 35 kirjan tavoitteesta, mutta samalla koen valtavaa syyllisyyttä ja surkeutta, kun tiedän monien lukevan niin paljon enemmän. Kyllä ihminen sitten osaa olla typerä!

Unen kanssa on ajoittain haasteita, mutta ainakin olen pyrkinyt pitämään sänkyynmenoajasta kiinni. Puhelimen olen ottanut mukaan sänkyyn lähes jokaisena iltana, eli sen suhteen on mennyt kaikkein eniten plörinäksi. Olen kuitenkin yleisesti ottaen ollut virkeämpi, mutta se johtuu ehkä muista edellä mainituista muutoksista enemmän kuin siitä, että olisin onnistunut parantamaan nukkumista vielä toistaiseksi.

Pahiten olen epäonnistunut ylitöihin liittyvän lupaukseni pitämisessä – olen tehnyt ylitöitä tähän mennessä jokaisena vuoden työpäivänä. Viikonlopputöihin en sentään ole vielä sortunut, vaikka tänä aamuna sekin oli todella lähellä. Tämän kanssa harjoitukset jatkuvat.

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply